Volgens topman Hakan Samuelsson zijn alle voorwaarden aanwezig om "het
jubileumjaar 2008 ook tot het beste jaar in onze bedrijfsgeschiedenis te
laten worden”.
De omzet van MAN steeg met zestien procent naar 3,8 miljard euro.
Vooral in Oost-Europa en Rusland is het bedrijf erg succesvol. Zo kreeg MAN
onlangs nog twee Russische orders voor in totaal 4.700 vrachtwagens plus een
optie voor 3.000 meer.
Voor het hele jaar rekent het concern op een omzetstijging met tien procent in
vergelijking met vorig jaar, toen de omzet 15,5 miljard euro bedroeg. Ook
valt de operationele winst dit jaar "aanzienlijk” hoger uit dan de 1,73
miljard euro in 2007, aldus MAN.
Er is de afgelopen tijd sprake geweest van een mogelijke fusie van MAN
met het Zweedse Scania onder druk van Volkswagen. Daarmee zou de grootste
vrachtwagenbouwer van Europa ontstaan. VW is grootaandeelhouder van MAN en
Scania en zou zijn eigen truckactiviteiten in Brazilië onder willen brengen
in het gecombineerde concern. MAN bezit een belang van 17 procent in Scania
en deed in 2006 nog een tevergeefse poging het bedrijf over te nemen.
Op de algemene aandeelhoudersvergadering van MAN in München vrijdag wilde
Samuelsson niet veel zeggen over de beoogde samenvoeging van MAN met Scania
en VW. Volgens de van oorsprong Zweedse topman is het bedrijf nu vooral
bezig zijn productie op te schroeven om aan de sterke vraag te kunnen
voldoen. "We wachten wel af wat er gebeurt,” aldus Samuelsson.
MAN, dat ook bussen, turbocompressoren en zware scheepsmotoren maakt en
dienstverlening aan de industrie biedt, behoort tot de oudste bedrijven van
Duitsland. Het bedrijf komt voort uit de in 1758 opgerichte ijzerfabriek St.
Antony in Oberhausen, de eerste zware industrie in het Ruhrgebied.
Rudolf Diesel bouwde in 1897 's werelds eerste dieselmotor bij een van de
bedrijven waar later MAN uit zou ontstaan. In 1908 ontstond door de fusie
van twee machinebouwers Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN). Het concern
bestaat in zijn huidige vorm sinds 1986. Wereldwijd telt MAN meer dan 50.000
werknemers.
Het concern viert zijn 250-jarige bestaan met talrijke
tentoonstellingen en exposities. Zo is in de herfst een tentoonstelling in
het Duitse museum voor Techniek en Industrie gepland en rijdt een
vrachtwagen als een soort mobiel museum van MAN door heel Duitsland en
Europa. Ook gaat MAN bij al zijn fabrieken feesten organiseren voor de
werknemers en hun familie.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl